Organizácia blogu - tipy, rady a ako to robím ja

Príjemnú slnečnú stredu! Keď som s blogovaním začínala, vôbec som ho nebrala tak vážne ako teraz. Jednoducho ma bavilo písať články, hľadať na nete milión vecí a deliť sa o ne s ostatnými. Proste sranda. Ako tak roky plynú, uvedomujem si, že byť blogerom v dnešnej dobe nie je vôbec jednoduché a keďže jedného krásneho dňa by som sa chcela blogovaním aspoň čiastočne živiť, mám pred sebou ešte kopec driny. Nielenže dnes bloguje takmer polovica planéty, navyše aj nároky na blogerov sú stále vyššie. Už nestačí len sadnúť si k počítaču a písať, dnes sa vyžaduje viac. Viac času, viac kvalitného obsahu, viac hmotných i nehmotných investícii do tohto koníčku...

zdroj obrázku



Dnes sa akosi prirodzene očakáva, že bloger bude mať vychytený foťák, pretože bez kvalitných fotografií to predsa nie je ono. Takisto sa očakáva, že bloger bude už na prvý pohľad sympatický a možno aj krásny človek, jednoducho bytosť, ktorú môžu čitatelia obdivovať. Možno sa tiež očakáva, že bloger bude vždy usmiaty, vždy priateľský, vždy optimisticky naladený. A viete čo? Ani jedno z toho nespĺňam. Som proste obyčajné dievča s jednoduchým foťákom a náladu mením tak často, že sa sama nestačím diviť. Som proste človek, zmierte sa s tým! Nie som dokonalá a kopec vecí sa učím rovnakým tempom ako keď sa učia žiaci na základnej škole písať a počítať. Hľadám spôsoby, mením štýly, objavujem čo mi vyhovuje viac... Možno nie som superbezchybná, ale aspoň neupadám do povrchného sveta, ktorý nemá žiaden hlbší význam než predbiehať sa v tom, kto má čo na sebe a koľko to stálo. Idem si vlastnou cestou a takto ma to baví.

Možno aj preto, že viem aká náročná vie byť niekedy práca blogera, som sa dnes rozhodla podeliť sa s vami o ďalšie tipy na blogovanie. Ide o akýsi súpis vecí a poznatkov, ktoré som za ostatných 8 rokov objavila a vypozorovala. Verím, že si z tohto článku odnesiete nejaké nové nápady, skúsenosti, proste niečo čo vás obohatí. Pusťme sa teda do toho :) 


1. Koľko článkov písať za týždeň?
Začnem tým najdôležitejším bodom, od ktorého sa odvíja celá organizácia blogu. O tom, že za ideálny spôsob blogovania považujem písať články obdeň, som vám hovorila už v minulom článku z rubriky Let's blog. Na druhú stranu vždy tvrdím, že veci netreba brať úplne dogmaticky, pretože nech si život akokoľvek dôkladne naplánujete, vždy sa môže prihodiť niečo, čo vaše plány prekazí. Často sa mi napríklad stáva, že nemám chuť písať článok aj pár dní, alebo naopak mám chuť písať každý deň. A tak sa riadim vlastnými pocitmi a postujem vlastne všelijako, pričom sa ale snažím pridržať toho, aby sa tu objavilo aspoň zopár nových článkov vrámci jedného týždňa. Je pochopiteľné, že ak ste pracovne vyťažený, nebudete hore do tretej rána len aby ste pripravili nový článok. Logika. Proste si to prispôsobte svojmu rozvrhu, svojim povinnostiam a nájdite si frekvenciu, ktorá bude vyhovovať vám. Čitatelia si na váš harmonogram privyknú a naučia sa na váš blog chodiť pravidelne. Okey, priznávam, že v tomto smere musím na sebe zapracovať a tú pravidelnosť blogu opäť vrátiť. Dôležité je ale uvedomiť si svoje nedostatky a popracovať na nich :-)

2. Plánovať / prednastavovať články?
Je veľa blogerov, ktorí túto možnosť využívajú a veľmi si ju pochvaľujú. Popravde sa im nedivím, pretože je to skutočná pomoc a ide ruka v ruke s predošlým bodom. Aby som však pravdu povedala, ja zrovna patrím do opačnej skupiny. Keď sa babrem s článkom tri hodiny, som potom veľmi nedočkavá a doslova striehnem na to, aké budú ohlasy na daný článok. Takže príspevky postujem hneď po dopísaní. Moja netrpezlivosť by mi jednoducho nedovolila mať článok prednastavený a vydať ho až za pár dní. Proste to nedokážem. Na druhú stranu si však uvedomujem koľko času by mi dokázalo plánovanie článkov ušetriť. Keď som však tejto možnosti chcela dať šancu pred pár týždňami, bola to čistá pohroma. Za zadkom mi horel termín odovzdania práce do súťaže a už už mal môj prednastavený článok uzrieť svetlo sveta, proste sa z blogu vyparil. Ja nervy na dranc, no a skúste v tom momente opäť stráviť tri hodiny prípravou seba, fotiek a článku. Samozrejme, že som to nestihla! Takže moja chuť niečo prednastavovať opäť dostala poriadne do držky. Tým vás samozrejme nechcem odradiť od zodpovednej prípravy článkov na pár dní dopredu.


3. Zápisníčky, ceruzky, zvýrazňovače...
Toto mi veru ide! Konečne niečo, čo dokážem dodržať za (takmer) každých okolností a čo mám fakt rada. Som jednoducho človek zábudlivý. Čokoľvek ma pred spaním/v sprche/na toalete/etc. napadne, musím si to skrátka poznačiť do môjho debilníčka. Inak by sa môj nápad vznášal zabudnutý niekde v druhej dimenzii. Na všetky moje poznámky, nápady, pripomienky mi slúži veľký šanón, do ktorého si zakladám jednak štatistiky blogu, záznamy o produktoch, ktoré som dostala od firiem, a ktoré mám zrecenzovať. Takisto si doň zakladám tlačové správy a sprievodné listy, ktoré sú súčasťou balíčkov. Vďaka tomu poznám produkty o čosi detailnejšie, nemusím googliť ich cenu a hlavne viem, kedy mi bol ktorý produkt zaslaný - to je dôležité aby som vedela, kedy som čo začala používať a teda aj ako dlho mi ten-ktorý produkt vydržal. Ďalšou vecou, ktorú si do debilníčku píšem sú nápady na design a plánovač článkov (v mojom prípade vlastne skôr kronika článkov). Extra zápisník si vediem pre testovanie vzoriek. No a pre lepšiu prehľadnosť to celé počmáram ešte fixami, zvýrazňovačmi a kadečím gýčovým, no zároveň rozkošne dokonalým.

Zhrnutie - tvorte blog s radosťou, učte sa od ostatných a podeľte sa aj o vlastné názory a nápady. Keď sa váš blog už riadne rozbehne, kľudne si pomôžte zápisníkom, nástenkou alebo plánovačom. A čím viac si veci vyzdobíte, tým viac vás to bude baviť.


1 komentár:

  1. V první řadě chci poděkovat za přínosný článek. Mám blog apsaba.cz rok (před tím jsem měla web, protože jsem v tom neviděla žádný rozdíl - jó, jak jsem se pletla 😀 ) a je to chvíli, co jsem se pořádně zaměřila na plánování článků. Do té doby jsem psala jen tehdy, kdy jsem měla čas mimo práci. Ovšem teď si lépe plánuji jak svůj volný čas, tak jednotlivé články a vyhrazený čas na jejich přípravu. A musím říct, že jsem mnohem spokojenější a klidnější. Vše má svůj řád a mám přehled, který mohu nabídnout svým čtenářům. Nehledě na to, že jsem Kozoroh, co potřebuje mít vše naplánované. Horší je, když do toho něco skočí a plány nevyjdou tak, jak bych si přála. 😀 Ale vše má svůj důvod.

    OdpovedaťOdstrániť